Arrow pointing right

“Vi ønsker å få til fantastiske ting
på Den gamle Veterinærhøgskolen sammen med innbyggere, fagfolk og myndigheter”

Den gamle Veterinærhøgskolen er allerede åpnet – og bygg og byrom fylles nå med liv. Frem mot 2040 skal området utvikles med offentlig tjenestetilbud, nye boliger, arbeidsplasser og tilbud som vil gjøre dette til et hjerte i nabolaget. Til glede for alle som skal bo og jobbe her, bruke området i det daglige – og for alle som kommer på besøk.

Midlertidig bruk - Et område i støpeskjeen. Vi ønsker at bygningene og området skal brukes. Noen bygg vil gjøres klare for permanent bruk, mens andre bygg og uteområdet åpnes for midlertidig viksomhet og aktiviteter.
Enkelte bygg vil innimellom være i en byggefase, men området kan tas i bruk av nærmiljøet både til planlagte og spontane aktiviteter.

Et nytt område i utvikling - Når reguleringsplanen er godkjent starter jobben med å skape et nytt område, og større deler av eiendommen vil bli byggeplass. Det er et mål å dele byggeprosessen i faser som gjør det mulig å bruke deler av området underveis. Den fredede bygningsmassen vil få nye bruksområder og ferdige prosjekter vil kunne åpnes.

Et helt nytt område - “I takt med befolkningsveksten og næringsutviklingen i Oslo, har sentrumskjernen utvidet seg og krøpet nordover.” ”Bygningene er ferdige, men Adamstuen fortsetter å utvikle seg. Nå er det først og fremst nabolaget som påvirker og bestemmer over det som skal skje - sammen med lokalt nærings- og kulturliv.”

- Byantropologene, Frempek Adamstuen 2050

Kommuneplanen for Oslo, som bestemmer hvordan byen skal utvikles fram mot 2040, har en visjon om en «grønnere, varmere og mer skapende» byutvikling. Dette er også Oslobyggs og Linstows ambisjon for utviklingen av Den gamle Veterinærhøgskolen.

Et grønnere, varmere
og mer skapende sted

«Felles ambisjoner»

Oslobygg og Linstow har laget et felles ambisjonsdokument med 12 konkrete delmål/strategier som en rettesnor for en helhetlig utvikling av Den gamle Veterinærhøgskolen. Hensikten er å løfte fram konkrete ideer og eksempler på hvordan området kan bli en grønnere, varmere og mer skapende del av hovedstaden vår. Disse ideene og planene vil kunne spisses eller justeres underveis – etter hvert som ny kunnskap kommer på bordet.

Les hele ambisjonsdokumentet her >

Før plan- og byggeprosessen starter, ønsker Oslobygg og Linstow å bruke litt ekstra tid for å bli kjent med området, utforske hva bærekraftig stedsutvikling kan bety her – og avstemme ulike scenarier med Oslo kommune, naboer og andre interessenter.

I hele 2024 utforsker vi mulighetsrommet for helhetlig utvikling på ulike måter. I 2025 vil vi starte utarbeidelsen av planinitiativ og planprosess. Vi skal hente inn kunnskap både fra parallelloppdrag og utredninger, medvirkning og dialog, erfaringer med midlertidig bruk av området - og ikke minst ved å lytte til byens behov. På denne måten vil vi bygge smartere – slik at færre bygninger rives og nye kvadratmetere løser flere behov. I tillegg sikrer vi at vi gir plass til mer by-natur og byliv.

Utforsker mulighets-rommet før vi bygger

Tre arkitektmiljøer har jobbet med å synliggjøre mulighetene for å utvikle Den gamle Veterinærhøgskolen til en grønnere, varmere og mer skapende
del av byen.

Ingen av disse tre forslagene vil bli realisert i sin helhet, men vil fungere som innspill og konseptideer som gir grunnlag for dialog med Oslos innbyggere og ulike utbyggere.

Parallelloppdrag