Velkommen til en grønn bydel i Oslo – med parker, hageby- og villabebyggelse. Her – på Adamstuen, Lindern og Valleløkka – blir det stadig mer populært å bo. Svært mange småbarnsfamiliene har valgt å bosette seg her de siste årene – og handels- og tjenestetilbudet i området er i ferd med å ta seg opp. Her finner du en rekke dagligvarebutikker, kafeer, restauranter, bakerier og treningssenter. Mange av de som bor og jobber her uttrykker at de er svært glade i denne «landsbyen» midt i storbyen.

Den gamle Veterinærhøgskolen
ligger
midt i hjertet av Adamstuen
i bydel St.Hanshaugen

Enkelte av de gamle Veterinærhøgskolebyggene står allerede klare for permanent bruk.
Andre bygg og uteområder åpnes for midlertidig virksomhet og ulike aktiviteter/arrangementer.

Her kan du se en oversikt over hva som allerede er på plass – og hva vi har planer om å få inn i tiden fremover.

Den gamle Veterinærhøgskolen fylles med folk og liv!

Området der Den gamle Veterinærhøgskolen ligger,
har en historikk som går
flere hundre år tilbake i tid.

Det startet med spredt gårds- og løkkebebyggelse langt fra det som den gangen var sentrum i Kristiania, via en sterk vekstperiode på 1800 – og tidlig 1900-tallet til dagens bolig- og institusjonsområde. Området ble i 2017 innlemmet i indre by.

Nåværende bebyggelse på Den gamle Veterinærhøgskolen er basert på en generalplan for området hvor ambisjonen var å skape en campus-følelse. Området er på mange måter blitt en by i byen. Det var arkitekt Bredo Greve som tegnet de første byggene, Veterinærinstituttet og Veterinærhøgskolen, som ble tatt i bruk henholdsvis i 1918 og 1936.
Senere har flere arkitekter tegnet tidstypiske bygg. Arkitektene Anmarkrud og Ramm Østgård innførte de røde teglstensbyggene med flate tak i løpet av en 20-årsperiode fra midten av 60-tallet. Det siste bygget som ble etablert er bygg 22, hvor Oslo Nye Høgskole nå skal flytte inn. Det er tegnet av ØKAV Arkitekter.

Veterinærhøgskolen, som har gitt navn til området flyttet til Ås i 2021. Det åpnet mulighet for at Linstow og Oslobygg kunne kjøpe hver sin del av området.

Det er omfattende regionale og lokale verneverdier i området. Disse vil ivaretas samtidig som området utvikles med nybygg, påbygg og tilbygg, revitalisering av det indre gårdsrommet og etablering av tverrakser og traséer for fotgjengere og syklister.

Grunneierne Linstow og Oslobyggs mål for utvikling av Den gamle Veterinærhøgskolen er at dette skal bli et grønnere, varmere og mer skapende nabolag. Området har allerede fått ny puls gjennom ulike aktiviteter og leietakere, men dette er bare starten. Utviklingen vil skje gjennom samarbeid og involvering over mange år. Dette skal skje på en bærekraftig måte, med bevaring og ombruk som viktige byggeklosser. Området bærer allerede preg av en utvikling gjennom flere tidsepoker. Nå står vi overfor en ny utbyggingsepoke som vil være tidstypisk for de neste tiårene, og som skal være tilpasset Oslos behov.